Nu är det enklare att arrangera tävlingar på Facebook

nya-villkor-facebookNi som känner mig vet att en av mina stora käpphästar är felaktigt genomförda tävlingar på Facebook. Förutom att det är spammigt har det varit två saker som gjort att jag räckt upp en virtuell hand och sagt “vänta lite nu”. Dels har det varit att gilla-dela-vinn-tävlingar bryter mot den svenska lotterilagen och dels har det varit att de bryter mot Facebooks användarvillkor för tävlingar. Nu har Facebook avsevärt lättat på begränsningarna för att genomföra tävlingar. Du kan läsa reglerna i sin helhet i Facebooks riktlinjer för sidor. En kort sammanfattning och tolkning får du nedan.

De nya villkoren i korthet

  • Du får anordna din tävling på din företagssidas tidslinje. (Personliga profiler får fortfarande inte användas till tävlingar.)
  • Du får använda likes som röstningsmekanism.
  • Du får meddela vinnaren i tävlingen via din tidslinje.
  • Du kan kräva att dina besökare gillar ett inlägg för att delta. Ett tävlingsmoment måste fortfarande vara med för att inte bryta mot lotterilagen. Detta kan vara att skriva en motivering, döpa en produkt eller skriva en slogan.

Du får fortfarande inte: 

  • kräva att dina deltagare ska dela din tävling på sin egen tidslinje för att delta.
  • genomföra en tävling där vinnaren utses slumpmässigt. Då bryter du mot lotterilagen.

Du måste:

  • se till att din tävling hanteras på ett lagligt sätt. Det innebär att det ska finnas tävlingsvillkor som följer svensk lag. Du är också ansvarig för att dessa regler efterlevs.
  • klargöra att tävlingen inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller är knuten till Facebook.

Andra som skriver om Facebooks uppdaterade användarvillkor

Det finns flera som beskriver detta mycket bättre och mer utförligt än jag. Nedan listar jag några. Läs även Facebooks villkor för Facebook-sidor. Punkterna kring tävlingar hittar du längst ner i punkt III E.

Deeped skriver på Deepedition Digital PR

Robert Andersson skriver på Facebookskolan

Jakob Mjöbring skriver på Folkbladet

Fritjof Andersson skriver på SocialBusiness

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *